L’alcalde de Morella, Rhamsés Ripollés, i distints tècnics municipals han explicat el model de gestió municipal que s’està desenvolupant en la localitat
Inauguració del congrés, amb Rhamsés Ripollés i el rector de la UJI, Vicent Climent
Morella ha acollit en la jornada d'avui, l’XIé Seminari del Consorci europeu d’investigació 2H2S. Esta trobada porta per títol “Identitat, cultura i govern del territori: és possible reinterpretar el món local?" i s’emmarca dins del congrés “Iniciatives emprenedores i desenvolupament regional: Comparacions europees", organitzat anualment pel Consorci. Este seminari es desenvolupa a València i Morella, per a observar els models de gestió d’ambdues localitats. L’alcalde de la ciutat, Rhamsés Ripollés, va rebre ahir els participants, en un acte d’inauguració que va comptar amb la participació del rector de la Universitat Jaume I, Vicent Climent.
Els assistents han pogut conéixer el model de desenvolupament econòmic de Morella i la comarca dels Ports, a través de taules redones com la “del paper de les institucions en el desenvolupament local" o “l’especialització turística del territori de muntanya" i, per mitjà de de visites guiades a distintes empreses i zones de la comarca. L’alcalde de Morella assenyalava que “és
una gran notícia que es reconega el model de gestió municipal i que els participants d’este important seminari puguen conéixer els projectes que han fet créixer esta ciutat i les iniciatives que continuarem impulsant". El primer edil també ha agraït al Consorci europeu d’investigació 2H2S el fet de triar Morella com a seu congresual i assenyalava que “
Morella està treballant per posicionar-se com un destí de congressos i, seminaris d’este tipus reforcen el nostre treball". Esta trobada està organitzada per l’Institut de Desenvolupament Local (IIDL) de la UJI i de la UVEG i pel Consorci 2H2S. Els participants es distribuïxen entre països membres de la Unió Europea i Estats Veïns. Actualment, formen part del Consorci universitaris del Regne Unit, Dinamarca, Alemanya, Romania, Sèrbia, Espanya, Portugal i França.
El seminari ha reunit diversos representants polítics de distintes administracions, així com gerents d’òrgans supramunicipals, tècnics de la localitat i experts en distintes matèries. Així, també ha comptat amb la participació del diputat nacional i ex-alcalde de Morella, Ximo Puig, el primer tinent d’alcalde del consistori morellà, Rafa Pallarés, la tècnica d’Iniciatives Turístiques, Amparo Quesada, el president de l’Associació d’Empresaris Turístics de Morella i Comarca, Jorge Garcia, el gerent de la Mancomunitat de la Taula del Sénia, Jaume Antich, el paleontòleg, José Miguel Gasulla, el director de l’IIDL-UJI, Xavier Molina, la professora de la Universitat de València, Julia Salom o el professor de la Université d’Angers, Jean Baptiste Humeau.
Reinvindicació del paper dels ajuntamentsL’alcalde de Morella, Rhamsés Ripollés, també ha participat en una de les taules redones, en les que ha defés la gestió pròxima, des del territori. En este sentit, afirmava que
“els ajuntaments som els grans oblidats i les mesures que està plantejant el Govern va en la senda de la centralització i la pèrdua d’autonomia municipal, sent així un perill per al territori". En este sentit, recordava alguns dels èxits recents que premien eixe gestió pròxima, com el premi Patrimoni 2011, o les dificultats que moltes vegades es troben els ajuntaments a l’hora de posar en valor distintes instal·lacions o patrimoni natural. El primer edil també ha repassat els projectes escomesos en els últims anys i les possibilitats de futur de la localitat. A més, ha destacat la participació dels veïns en la presa de decisions, a través dels Consells Municipals o la importància de la col·laboració entre distints territoris.